Kennismaking met Kodu

Nadat je ontdekte wat Kodu is en hoe je het moet installeren leer je in deze handleiding het programma gebruiken en zet je je je eerste stappen in het programmeren.

Doelstellingen van deze tutorial:

  • Door Kodu Game Lab leren navigeren met toetsenbord & muis
  • De basisprincipes van programmeren begrijpen
  • De programmeermodus van Kodu kunnen openen en eenvoudige stukjes code aanpassen

Project #1: Tutorial 01

In de eerste tutorial leer je hoe je een Kodu in je wereld kunt toevoegen en hoe je hem kunt laten bewegen met de pijltjestoetsen.

  1. Download Tutorial 01.
  2. Dubbelklik op het gedownloade bestand en Kodu start meteen in de wereld.
  3. De meeste van deze Kodu-werelden heb ik niet zelf gemaakt en kun je dus ook terugvinden in Kodu zelf via ‘Wereld laden’ en ‘Gemeenschap’. Voor de zekerheid heb ik ze ook opgeslagen op mijn website, zo gaan ze niet verloren mocht de dienst verdwijnen. Dit doe je dan zo:
    1. Klik op ‘Wereld laden’
    2. Kies voor ‘First Tutorial’ om de wereld te laden.
    3. Klik op ‘Spelen’
    4. Klik op ‘Doorgaan’ nadat je de instructies gelezen hebt.

Verwacht resultaat na Tutorial 01: Kodu kan bestuurd worden met de pijltjestoetsen.

Afbeelding1

Kodu-wijzigingen opslaan

  1. Druk op ‘Esc’
  2. Klik op het huisje
    3
  3. Klik op ‘Mijn wereld opslaan’
    2
  4. Vul de volgende velden in:
    1. Naam: verander de naam zodat je de originele opdrachten steeds kunt terugvinden. Houd de bestaande naam maar voeg er ‘- oplossing voornaam’ aan toe.
    2. Verhoog eventueel het versienummer wanneer je verschillende versies van je game wilt bewaren.
    3. Klik op opslaan

4

Navigeren door het hoofdmenu

  • Navigeer met de pijltjestoetsen en druk op ENTER om te bevestigen.
  • Doorgaan: ga verder met het level dat laatst gespeeld werd.
  • New World: maak een nieuwe wereld.
  • Wereld laden: laad een voorbeeldwereld of een wereld die je eerder bewaarde.
  • Gemeenschap: download levels die door anderen gemaakt werden.
  • Opties: pas een aantal opties aan & verander de taal.
  • Help: geeft wat uitleg over Kodu.
  • Kodu afsluiten: sluit het programma.

5

Voorbeeld: appels eten

  • Bekijk op je scherm  het programma ‘Appels eten’. Wat doet het programma?
  • Bestudeer ook aandachtig de code.

Project #2: Programmeer Kodu om appels te vinden

In deze les leer je hoe je appels toevoegt aan de wereld & hoe je Kodu kunt programmeren om de appels zelf te zoeken en op te eten.

  1. Laad de wereld ‘Appels vinden Tutorial
  2. Volg de instructies.
  3. Sla je spel op als ‘Appels vinden Tutorial – Voornaam’

Verwacht resultaat: In je speelveld liggen meerdere appels en Kodu beweegt er automatisch naartoe om ze op te eten.

§

Checklist #1: Appels eten

In de checklist voer je een basistaak uit om de geziene leerstof te herhalen. Vaak wordt die gevolgd door een aantal extra uitdagingen of opdrachten voor wie snel klaar is of meer wilt ontdekken.

Doelen: voeg een object toe, verander de kleur, selecteer een object, maak tekst, verander de beweging.

Opdracht: We hebben enkele van deze stappen overlopen in deze blogpost. Nu is het jouw beurt om ze uit te proberen. Kopieer de lijst in een tekstverwerker en zet vinkjes terwijl je onderstaande takenlijst uitvoert.

De onderstreepte woorden zijn tips die je helpen je opdracht uit te voeren.

  • Open de wereld ‘Appels eten’.
  • Voeg een appel toe en maak hem blauw.
  • Selecteer één van de bestaande appels en maak hem ook blauw.
  • Laat Kodu ‘Ik heb honger’ zeggen wanneer hij tegen de blauwe appel botst.
  • Als de appels op een hoopje komen te liggen onder de boom, laat je Kodu omdraaien zodat hij de appels kan zien en opeten.
  • Als de appels niet op een hoopje komen te liggen, voeg je nog een appel toe achter de boom die Kodu aantrekt. Dit moet ervoor zorgen dat de appels ophopen, laat Kodu zich omdraaien wanneer hij niets ziet zodat hij zoekt naar de andere appels.

Eenmaal je klaar bent met de lijst kun je nog enkele zaken uitproberen: verander het gedrag van Kodu en verander de omgeving. Denk eraan om je wereld op te slaan onder de aam ‘Appels eten – voornaam’. Vraag om hulp aan een leraar of online als je die nodig hebt.

Uitdaging: open Tutorial 01 v06 en doe wat Kodu vraagt. Kun je ook het gedrag van het kasteel herprogrammeren zodat het zich anders gedraagt wanneer ertegen gebotst wordt? Probeer ook uit te vissen hoe je de camera Kodu kunt laten volgen op weg naar het kasteel.

castle-1488223

 


Geplaatst

in

,

door

Reacties

Eén reactie op “Kennismaking met Kodu”

  1. […] de algemene les over Kodu, de installatiehandleiding en de eerste kennismaking met programmeren in Kodu toon ik in deze handleiding hoe je een mooie gameomgeving kunt maken in […]

Geef een reactie of stel een vraag.

Mastodon

Ontdek meer van Kevin Vermassen

Abonneer je nu om meer te lezen en toegang te krijgen tot het volledige archief.

Lees verder