Om je website een logische structuur te geven gebruik je posts, pagina’s, categorieën & tags. Wat dat is en wat de verschillen zijn ontdek je samen met een aantal kleine oefeningen in deze tutorial.

Ga naar een website en bekijk ze aandachtig. Een deel van de informatie verandert steeds, de nieuwste berichten verschijnen vaak bovenaan, een ander deel van de informatie, zoals bijv. een contactpagina, verandert niet en staat steeds op een vaste plaats in het menu.

We bekijken samen een voorbeeld van De Morgen.

Schermafbeelding 2016-08-01 om 10.23.08

Rechts bovenaan vind je een aantal vaste pagina’s: klantendienst, abbonnement, shop, … De informatie op deze pagina’s wordt niet vaak geüpdatet. Onder het menu vind je echter alle nieuwsposts van het moment. Naarmate de tijd verstrijkt staan er steeds nieuwere items bovenaan. Ook gebruikt deze website een aantal categorieën om het voor de lezer makkelijker te maken de info weer te vinden: binnenland, buitenland, politiek, …

Schermafbeelding 2016-08-01 om 10.26.20

Een pagina gebruik je best voor informatie die statisch blijft en weinig verandert, bijv. een pagina met contactinfo of ‘over mij’ op deze website.

Posts zijn de blogartikeltjes die je dagelijks, wekelijks, maandelijks, … naar je lezers verstuurt.

Die posts deel je in, in verschillende categorieën zodat ze later makkelijk terug te vinden zijn voor de lezers. Op deze website zijn ‘STEM & ICT’ en ‘Nederlands’ voorbeelden van categorieën.

Onder ‘links’ op een website vind je pagina’s noch categorieën maar gewoon weblinks naar een andere website.

Je kunt in het menu dus zowel pagina’s, links als categorieën opnemen.

Tags zijn trefwoorden die je aan je posts hangt, zodat gebruikers ze makkelijker kunnen vinden. Aan deze post hangen bijv. de tags ‘STEM’, ‘ICT’ & ‘WordPress’. Ook zoekmachines gebruiken deze tags om je website te indeweren.

Pagina’s aanmaken

  • Ga naar Pagina’s / Alle pagina’s
  • Klik op ‘Nieuwe pagina’
    Schermafbeelding 2016-08-01 om 10.31.52
  • Geef de pagina een titel, bijv. ‘Contact’
    Schermafbeelding 2016-08-01 om 10.33.35
  • Gebruik de editor een aantal gegevens toe te voegen:
    • Naam
    • E-mail
    • Facebook
    • Twitter
  • Voeg een foto toe door op ‘Media toevoegen’ te klikken. Upload je foto.
  • Klik op ‘Wijzigingen bekijken’ om een voorbeeld te bekijken.
    Schermafbeelding 2016-08-01 om 10.35.40
  • Klik op ‘Bijwerken’ om de wijzigingen te bewaren.
    Schermafbeelding 2016-08-01 om 10.36.16
  • Ga terug naar ‘Alle pagina’s’ en voeg ook een ‘Over mij’-pagina toe.
  • Verwijder hierna alle voorbeeldpagina’s die je niet nodig hebt (enkel voor wie Instant WordPress gebruikt).
  • Bekijk je website nog eens en bekijk de wijzigingen. Het is mogelijk dat je de pagina’s nog niet ziet op je website, want we hebben ze nog niet opgenomen in het menu. Dat doen we later (of blader alvast eens naar deze post).

Onthoud dat elke pagina eerder statisch is, die gebruik je NIET om updates te posten naar je gebruikers.

Categorieën aanmaken – oefening

  • De categorieën kun je gebruiken om je posts op specifieke plaatsen op je website te laten verschijnen. Zo kun je op een filmwebsite alle updates over jeugdfilms in een andere categorie laten verschijnen dan die van de laatste horrorfilms die je bekeek.
  • Categorieën zorgen dus voor structuur en overzicht.
  • Klik op ‘Berichten’ / ‘Categorieën’.
  • Verwijder alle categorieën (mochten er al voorbeelden staan), we gaan zelf beter passende aanmaken.
  • Maak bijv. een categorie ‘Film’ door de volgende gegevens in te vullen:
    • Naam: Film (de naam van je categorie)
    • Slug: film (een url-vriendelijke link)
    • Hoofd: Geen (Je kunt subcategorieën maken  door categorieën in categorieën aan te maken)
    • Geef eventueel een beschrijving, in sommige thema’s verschijnt die beschrijving voor de lezer.
    • Klik op ‘Nieuwe categorie toevoegen’.
      Schermafbeelding 2016-08-01 om 10.41.00
  • Maak de categorieën ‘jeugdfilm’ & ‘horror’ onder het hoofd ‘film’.
  • Maak de categorie ‘Boeken’ in de hoofdstructuur.
  • Als je je website bekijkt, zie je op het eerste zicht nog geen veranderingen. We gaan er later mee aan de slag wanneer we onze eerste posts plaatsen.

Tags

Je kent tags van websites als Facebook & Instagram. Met een tag kun je een aantal trefwoorden aan je posts hangen, dat zorgt ervoor dat je site makkelijker doorzoekbaar wordt.

  • Klik op ‘Berichten’ / ‘Tags’.
  • Verwijder alle tags mochten er voorbeelden in zitten.
  • Je kunt een aantal ‘tags’ klaarzetten voor gebruik, bijv.
    • 2016
    • STEM
    • ICT
    • Literatuur

Schermafbeelding 2016-08-01 om 10.43.15

Handig is dat je die niet op voorhand hoeft aan te maken, bij het schrijven van een post kun je meteen tags aanmaken.

Een eerste post maken

  • Klik op ‘Berichten’ / ‘Alle berichten’.
  • Selecteer alle voorbeelden en verwijder ze (in de prullenbak / uitvoeren).
  • Klik op ‘Nieuw bericht’
    Schermafbeelding 2016-08-01 om 10.45.03
  • Kies een titel.
  • Voeg een foto en tekst toe.
    Afbeelding1
  • Klik op ‘Opslaan als concept’ om je voorlopige versie op te slaan zonder die te publiceren.
  • Klik op ‘Voorbeeld’ om je post te bekijken.
  • Kies een categorie voor je post.
    Schermafbeelding 2016-08-01 om 10.59.14
  • Koppel enkele tags aan je post
    Schermafbeelding 2016-08-01 om 11.00.54
  • Kies eventueel een ‘uitgelichte afbeelding’. Zo’n afbeelding wordt in sommige thema’s dan op een prominente plaats gezet en wanneer je je posts geautomatiseerd deelt via RSS, Facebook, Twitter, … wordt deze afbeelding gebruikt om weer te geven.
    Schermafbeelding 2016-08-01 om 11.01.23
  • Klik op ‘Publiceren’ om je post te plaatsen.
  • Plaats nog een aantal andere posts in verschillende categorieën en tags op je website.