In deze tutorial bekijken we enkele manieren om je game te beëindigen en de gameplay te veranderen. Je kunt er een uitdaging tegen de klok van maken,  je kunt je karakter levens laten verliezen of superkrachten voorzien voor de held.

Doelstellingen:

  • Timers in een spel gebruiken
  • Levens bijhouden
  • Power ups gebruiken

Startactiviteit

Speel de volgende spellen:

Hoe maken deze 3 games gebruik van timers, levens & power ups?

Mogelijkheden van de timer:

  • Een spel verslaan binnen een bepaalde tijd.
  • Bepalen hoe lang een speler ammunitie heeft.
  • Bepalen hoe lang een power up werkt.
  • In combinatie met pagina’s kan een timer ook vanaf een bepaald moment het gedrag of de mogelijkheden van een object wijzigen.

Mogelijkheden van levens:

  • Bepalen wanneer het spel stopt.
  • Bepalen hoe lang de andere karakters in het spel blijven.
  • Vergelijken met andere spelers en bepalen wie wint.

Punten tellen:

  • Score bijhouden.
  • Bepalen wanneer het spel ‘uit’ is.

Project #7: Mijn eerste spel met punten

In deze les leer je de score bijhouden in je game.

  1. Klik in het hoofdmenu op ‘New world’.
  2. Kies een materiaal/kleur en maak je spelwereld.
  3. Voeg één boom toe aan de wereld.
  4. Voeg Kodu toe.
  5. Voeg een tiental appels toe.
  6. Programmeer Kodu zodat hij:
    1. Naar de appels toe beweegt als hij er één ziet;
    2. De appels opeet als hij ertegen botst;
    3. Één punt optelt bij de score (rood) als hij een appel opeet.
  7. Programmeer de boom zodat:
    1. Het spel automatisch stopt als je 5 punten hebt.
  8. Sla je spel op als ‘Score – Voornaam’.

Verwacht resultaat: Kodu beweegt in een zelf gemaakte wereld automatisch naar de appelen en eet ze op. Elke appel is 1 punt waard en het spel stopt als de speler 5 punten heeft.

Checklist #6: Karakters & plot

Net als in de vorige checklists voer je een basistaak uit om de geziene leerstof te herhalen. Vaak wordt die gevolgd door een aantal extra uitdagingen of opdrachten voor wie snel klaar is of meer wilt ontdekken.

Doelen: Gebruik timers, levensmeters & power ups.

Opdracht: We bekeken net hoe je een spel punten kunt laten tellen en een karakter levens kunt geven. Voer nu de volgende takenlijst uit.

  • Open de wereld van project #6.
  • Verander de wereld zodat Kodu een levensbalk heeft.
  • Plaats giftige paarse appels tussen de groene en rode appels.
    • Paars: Kodu verliest levens.
    • Rood: Kodu krijgt levens bij.
    • Groen: Kodu krijgt een punt.
  • Het spel moet stoppen wanneer Kodu 5 punten heeft of als de levensmeter leeg is.

Uitdagingsactiviteit #1

  • Bekijk de wereld van iemand anders en geef nuttige feedback.

Uitdagingsactiviteit #2

  • Speel de wereld Bonk out v18.
  • Vond je het spel leuk?
  • Hoe gebruikt dit spel levens, timers & punten?
  • Wanneer win je het spel?
  • Wanneer verlies je?

1 reactie

Eindopdracht Kodu – Kevin Vermassen · 4 augustus 2016 op 21:25

[…] leerden de voorbije lessen (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 & 10) heel wat over het maken van games. Je zult nu al je talenten en kennis moeten aanwenden om het […]

Geef een reactie of stel een vraag.