Onderstaande opdracht is een voorbeeld voor leerkrachten om een eindopdracht in de klas te voorzien. Uiteraard kun je er zelf ook mee aan de slag gaan! Je slaat dan het gedeelte over de ‘jury’ gewoon over, want games programmeren doe je in de eerste plaats omdat je het zelf leuk vindt.

We leerden de voorbije lessen (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 & 10) heel wat over het maken van games. Je zult nu al je talenten en kennis moeten aanwenden om het laatste project tot een goed einde te brengen.

Een jury van leerlingen, leerkrachten en directie zal bepalen wie de beste, leukste, interessantste, meest verrassende game maakte. De winnaar krijgt een prachtige prijs!

Eerst nog even een opsomming van wat we allemaal leerden:

  • Een wereld vormgeven met bergen, dalen, valleien, meren & zeeën.
  • De sfeer & intensiteit van de game veranderen.
  • Karakters aan de wereld toevoegen.
  • De karakters laten zelfstandig bewegen via paden.
  • Objecten functies in de gamewereld geven.
  • Karakters besturen.
  • Punten tellen.
  • Het verschil tussen een kloon en een creatable.
  • Nadenken over je protagonist, antagonist en verhaalplot.
  • Levensmeters & timers gebruiken.
  • Pagina’s gebruiken om het gedrag van je karakter of een object te veranderen.
  • De camera-instellingen wijzigen.

Denk na over welk spel jij wilt ontwerpen en presenteren aan de jury. Combineer zo veel mogelijk van het geleerde in je spel.

Veel succes!

for-luck-1190920