Een game heeft niet alleen een leuke wereld en vlotte mechanics  nodig, een geloofwaardig plot en een spannende verhaallijn zijn vaak onmisbaar (al zijn sommige klassiekers games zonder verhaallijn, denk maar aan Tetris of Pac-Man). In deze tutorial wordt niet zo veel gedaan rond nieuwe Kodu-programmeertechnieken maar denken we na over verhalen en leren we zo enkele literaire termen.

Doelstellingen:

  • Een protagonist creëren, een antagonist en nevenfiguren.
  • Baseer het gedrag van de karakters op acties, omgevingen en elkaar.
  • Begrijpen wat een plot en achtergrondverhaal zijn.

Je favoriete boek

Je krijgt 10 minuten de tijd om een minispreekbeurt voor te bereiden over je lievelingsboek (of strip). Toon een foto van de cover en vermeld zeker iets over het verhaal, de hoofdpersonages en nevenfiguren & waarom je het boek zo goed vindt.

Als je alleen voor je computer zit, kun je de opdracht toch maken en bijv. een YouTube-filmpje maken met je voorstelling. Of je denkt er gewoon even over na terwijl je deze post leest.

Kopieer dit schema in een tekstverwerker en vul het in als hulp:

  • Protagonist (hoofdpersonage):
  • Antagonist (tegenspeler):
  • Nevenfiguren:
  • Plot:
    • Wat gebeurt er dat je interesse opwekt?
    • Hoe wordt de spanning opgebouwd?
    • Wat is de climax (hoogtepunt) van je verhaal?
    • Hoe wordt het ‘probleem’ opgelost?
    • Wat is het slot?

Checklist #4: Karakters & plot

Net als in de vorige checklists voer je een basistaak uit om de geziene leerstof te herhalen. Vaak wordt die gevolgd door een aantal extra uitdagingen of opdrachten voor wie snel klaar is of meer wilt ontdekken.

Doelen: Voeg karakters toe en voeg eventueel een plot toe.

Opdracht: In de vorige lessen maakten we we een landschap. Als je nog geen karakters hebt toegevoegd aan je landschap, doe je dat nu. Voor je hiermee begint denk je even na over de manier waarop de karakters met elkaar moeten omgaan.

Bespreek je ideeën met iemand anders.

  • Brainstorm over je karakters
  • Protagonist
    • Wie of wat is het hoofdpersonage?
    • Wat motiveert het karakter?
    • Wat vindt het leuk en niet leuk?
    • Wat voelt het?
    • Hoe communiceert het met de anderen?
  • Antagonist
    • Wie of wat is het hoofdpersonage?
    • Wat motiveert het karakter?
    • Wat vindt het leuk en niet leuk?
    • Wat voelt het?
    • Hoe communiceert het met je hoofdpersonage en waarom?
  • Nevenfiguren
    • Wie zijn de nevenfiguren?
    • Welke rol spelen ze naast protagonist en antagonist?

Nadat je bovenstaande vragen beantwoordde, kun je je karakters toevoegen aan je spelwereld. Als je spelwereld niet geschikt is voor je verhaal, kun je je wereld aanpassen of een nieuwe kiezen.

Uitdagingsactiviteit

Geef een karakter de mogelijkheid om te spreken via tekstballonnen.

Hulp nodig?

Als je het moeilijk vindt om een idee voor een verhaal en spelwereld te bedenken kun je onderstaande starters gebruiken.

Kodu, verdwaald in een somber woud en achtervolgd door wilde beesten terwijl hij een berg afdaalt, ontmoet een bot die hem belooft 3 werelden te tonen…


Er was eens…


Het was een duistere en stormachtige avond…


The Koduanen zeilden na een zevenjarige reis terug naar huis maar ze werden verrast door een storm. The storm liet alle schepen zinken, op één na. De leider van de expeditie beval de storm te stoppen en het water werd rustig. Maar de wind heeft hen laten afdrijven naar een land van vrienden én vijanden.


Kodu, geobsedeerd door tijdreizen, bouwt een tijdmachine en reist 800 000 jaar in de toekomst. De wereld is getransformeerd en iedereen woont er in rust en harmonie samen. Terwijl Kodu de toekomst ziet, ontdekt hij een verborgen kwaad…


Na de laatste rode zonsondergang werd een zwarte lijn van heuvels zichtbaar aan de horizon. Ik zag een wezen in de verte met twee…


“Wel,” zei de koning, “Ik heb vertrouwen in deze queeste. De ridders van de blauwe orde kunnen vertrekken. Ik ben zeker dat ik jullie nooit allemaal zal terug zien. Vertrek nu naar Galahad om ons volk te redden. Rust vanavond uit want morgen wacht jullie een lange reis die gevuld zal zijn met vreemde en wonderachtige wezens…”

 


1 reactie

Eindopdracht Kodu – Kevin Vermassen · 4 augustus 2016 op 19:40

[…] leerden de voorbije lessen (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 & 10) heel wat over het maken van games. Je zult nu al je talenten en kennis moeten […]

Geef een reactie of stel een vraag.