Na de algemene les over Kodu, de installatiehandleiding en de eerste kennismaking met programmeren in Kodu toon ik in deze handleiding hoe je een mooie gameomgeving kunt maken in Kodu.

Doelstellingen:

  • Een Kodu-omgeving veranderen en creëren
  • Tegels gebruiken om de wereld te bouwen en manieren om sfeer te ontwikkelen in een game.

Groepsactiviteit

Wanneer je deze les in een groep volgt, kun je deze activiteit doen. Als je alleen aan de slag bent, dan kun je het alvast eens uitproberen. Het is geen probleem als het niet lukt want extra uitleg volgt hierna.

Een vrijwilliger gaat via de projector aan de slag en beschrijft wat hij doet en waarom.

  • Land toevoegen/verwijderen.
    • Kies de gepaste borstelrand.
  • Maak bergen en valleien.
  • Creëer een eiland of een meer.
  • Pas de instellingen voor het water en de lucht aan.
    • Glazen muren
    • Kompas tonen
    • Golfhoogte
    • Waterkracht
    • Luchttypes
    • Belichting

Project #3: Voeg terrein toe en verf het

In deze les leer je materiaal aan de wereld toevoegen en het kleur geven.

  1. Laad de wereld ‘Terrein toevoegen en verven Tutorial’.
  2. Volg de instructies.
  3. Sla je spel op als ‘‘Terrein toevoegen en verven – Voornaam’.

Verwacht resultaat: geef het speelveld een nieuwe (kleur) ondergrond.

De wereld kleuren

  • Druk ‘Esc’ en selecteer de kwast.
    6
  • Kies een ondergrond/kleur met het icoon links boven de kwast.
  • Kies de vorm van je kwast met de blauwe iconen rechts boven de kwast.
  • Klik met de linkermuisknop om het materiaal toe te voegen aan de spelwereld.
  • Druk SHIFT + linkermuisknop om het materiaal te beschilderen.
  • Druk CTRL + linkermuisknop om enkel het materiaal toe te voegen.
  • Druk links of rechts om de grootte van je kwast te wijzigen.
  • Klik met de rechtermuisknop om materiaal te verwijderen.

Navigeren in de wereld

  • Houd de spatiebalk ingedrukt en sleep met je linkermuisknop om de wereld te verplaatsen.
  • Houd de spatiebalk ingedrukt en sleep met de rechtermuisknop om de wereld te draaien.
  • Scrol met het muiswiel om in en uit te zoomen.
  • Of selecteer het handicoon om dezelfde bewerkingen te kunnen doen zonder dat je de spatiebalk indrukt.
    7

Project #4: Glazen muren Tutorial

In deze les leer je hoe je kunt voorkomen dat je karakter ‘van’ de wereld valt.

  1. Laad de wereld ‘Glazen muren Tutorial’.
  2. Volg de instructies.
  3. Sla je spel op als ‘Glazen muren Tutorial – Voornaam’.

Verwacht resultaat: je karakter kan niet meer uit de wereld vallen.

Wereldinstellingen

In het vorige project leerde je ‘glazen muren’ toevoegen aan je wereld. Via de instellingenknop kun je o.a. deze opties wijzigen:

8

  • Je camera instellen
  • Een kompas laten weergeven
  • De hoogte en kracht van golven instellen
  • De kleur van de lucht bepalen
  • De belichting aanpassen
  • De windkracht instellen
  • De scorezichtbaarheid afstellen

Checklist #2: Landschappen maken

Net als in de 1e checklist voer je een basistaak uit om de geziene leerstof te herhalen. Vaak wordt die gevolgd door een aantal extra uitdagingen of opdrachten voor wie snel klaar is of meer wilt ontdekken.

Doelen: Creëer een wereld met textuur, voeg water, bomen, rotsen, … toe.

Opdracht: We hebben net de verschillende tools om een landschap te creëren overlopen. Nu is het jouw beurt. Kopieer de onderstaande lijst in een tekstverwerker en zet vinkjes terwijl je de takenlijst uitvoert.

Roep de leraar wanneer je klaar bent, zodat hij je werk kan nakijken.

  • Ga naar een lege wereld.
  • Maak een land met:
    • Minstens 2 types materiaal
    • Maak golvende heuvels, bergen (met een witte piek) en valleien.
  • Maak één of twee eilanden voor de kust van je land.
  • Voeg water toe als rivier, meer, zee of allemaal.
  • Creëer een magisch bos in je landschap.
  • Creëer stormwolken over een deel van je landschap.

Uitdagingsactiviteit

Nadat je je wereld gecreëerd hebt, kun je proberen de sfeer van het spel te veranderen. Probeer een aantal van de instellingen aan te passen.

Onderzoek deze en stel vast hoe ze je wereldbeeld veranderen.

  • Golfhoogte
  • Waterkracht
  • Lucht
  • Bliksem
  • Wind

Hoe beïnvloeden deze instellingen de sfeer van je wereld?

Het is een goed idee om deze wereld aan iemand voor te stellen en uit te leggen hoe die werkt.

Exif JPEG

Exif JPEG


1 reactie

Het plot – Kevin Vermassen · 3 augustus 2016 op 21:32

[…] game heeft niet alleen een leuke wereld en vlotte mechanics  nodig, een geloofwaardig plot en een spannende verhaallijn zijn vaak […]

Geef een reactie of stel een vraag.